Čárový kód, v originále bar code, je určen k automatizovanému sběru dat. Tvoří jej pruhy, které mají přesně definovanou šířku a jsou vytištěny formou černotisku. Důležité je, aby byla dodržena přesná výška i šířka každé etikety obsahující čárový kód. Pokud má být dekódování čárového kódu 100 % úspěšné, je nutné používat vysoce kvalitní tisk i špičkové světelné podmínky.
Je to číselný kód, přičemž čísla jsou kombinována s tištěnými černými pruhy. Slouží k identifikaci jakéhokoliv výrobku. Své uplatnění najde v maloobchodě i velkoobchodě. Narazit na něj můžeme na obalech spotřebního zboží, bankovních dokladech a mnoha dalších místech. Tento číselný tvar poskytuje potřebné informace o příslušném výrobku, ale například i bankovním kontu.
Pokud jde o výrobky, tam se mezi informace řadí cena zboží, skladové číslo, výrobní šarži, datum spotřeby a mnoho dalších důležitých údajů. Struktura čárového kódu je složena z vybraného počtu čar i mezer. Vždy před a za symbolem je potřeba nechat prázdné místo v určitém rozměru a to bez potisku.
Nejdůležitějším kritériem každého kódu je kódovací tabulka. Kódy rozlišujeme i podle znaků, které obsahují. Narazit tak můžete na numerické kódy, numerické se speciálními znaky, alfanumerické a úplně alfanumerické.
Dalším nepostradatelným znakem je pevná či variabilní délka kódu. V případě kódů pro obchodní účely jako je EAN 8/EAN 13, ty mají pevně stanovenou délku. S jejich pomocí je možné zakódovat v rozmezí 8 – 13 znaků. Oproti tomu průmyslové kódy se dají kódovat prostřednictvím řetězců s variabilním počtem znaků. Druh zvoleného kódu se tedy přímo odvíjí od toho, jaké znaky chceme v rámci symbolik vlastně vyjádřit.
Číslice kombinují svislé čárky s mezerami. Co se týká čárky, ta představuje jedničku, zatímco mezera je vždy nula. Při snímání kódu se číselné údaje zapisují pomocí elektrických impulsů, jež přímo odpovídají dané skladbě světlých i tmavých čar. Ten kdo u čárového kódu nosí informace, jsou čárky a mezery. Na první pohled si toho lidské oko nevšimne, ale čárky i mezery se liší svou šíří a tloušťkou.
Nebojte se využít naše data! Děkujeme, že nás uvedete jako zdroj, a to s odkazem na web ceskalogistika.cz
Česká logistika je projekt nezávislé technologické služby Balíkobot, která pomáhá firmám agregovat přepravní služby.